De Eiffeltoren wordt elke zeven jaar opgeknapt en daar is dan ongeveer 40 ton verf voor nodig. In het begin was het de kleur geel, van 1954 tot 1961 bruin/rood, vanaf 1964 de vertrouwde kleur bruin. Beneden is de kleur iets donkerder dan aan de top en in 2009 werd de toren voor de 19e keer geschilderd. De verlichting die 's avonds een waar pronkstuk van hem maakt, is in 1986 helemaal vernieuwd en ontworpen door Pierre Bideau. Het verschil is dat hij nu van binnenuit wordt verlicht (een Nederlands tintje, Philips) en niet meer met schijnwerkers van buitenaf.
De weersomstandigheden hebben trouwens weinig invloed op de toren, bij sterke wind slingert het uiteinde maar 12 cm, en bij warm weer groeit hij....15 cm.
Kapitein Ferrie, de redder van de Eiffeltoren
Eigenlijk is het een geluk dat de Eiffeltoren er nog steeds staat. In 1909 liep namelijk de voor de toren verleende vergunning af en moest hij dus verdwijnen. Belangrijke figuren, waaronder Charles Garnier de bouwer van de Opera, vonden dat dit afschuwelijke ding een schande voor Parijs was en met de grond gelijk moest worden gemaakt. Gelukkig zag een Franse officier, Kapitein Ferrie, de ‘hoge’ voordelen van de toren, dit met het oog op het verspreiden van radiosignalen en afluisterapparatuur. De militaire belangen die hiermee gediend waren hebben het bestaan van de toren uiteindelijk gered. Tijdens de 2e Wereldoorlog hing het bestaan van de Eiffeltoren ook aan een zijden draadje. Hitler wilde het met de grond gelijk maken en gaf zelfs tot twee keer toe het bevel om geheel Parijs op te blazen. Gelukkig heeft de Duitse generaal Von Choltitz hieraan geen gehoor gegeven, maar volgens sommigen mag je hierbij de naam van de Zweedse diplomaat Raoul Nordling ook niet vergeten (hiervoor dank!). Een leuke anekdote is dat tijdens een bezoek van Hitler aan de toren de liften waren gesaboteerd en hij via de trappen naar boven moest. Het feit dat Gustave Eiffel een jood was zal hem ook zeker niet hebben aangestaan. Een aantal jaren daarna was er wederom sprake van afbraak, maar ook dat plan heeft de toren overleeft. In 1982 heeft het gemeentebestuur van Parijs het heft in handen genomen en er een bescherm monument van gemaakt.
Gemiddeld komen er zo'n 20.000 bezoekers per dag op de toren en op 28 november 2002 verwelkomde de Eiffeltoren zijn 200 miljoenste bezoeker die kon kunnen genieten van een uitzicht bij helder weer van ruim 70 kilometer. Dit alles wordt in goede banen geleid door maar liefst 350 personeesleden. Er is op de tweede verdieping een zeer goed restaurant, Jules Verne. Het uitzicht vanaf je tafeltje op 115 meter is natuurlijk prachtig, maar de prijzen.....torenhoog.
Voor de sportievelingen onder ons, naar de 3e verdieping is ‘maar’ 1652 treden. Heb dit zelf echter nooit gecontroleerd.
Verbouwing 1e verdieping officieel geopend op 5 oktober 2014 door burgemeester Anne Hidalgo.
In 2014 bestaat de Eiffeltoren dus 125 jaar en is er een grondige verbouwing afgerond die meer dan twee jaar heeft geduurd. Begin oktober 2014 was het eindelijk zover en werd hij officieel geopend door de burgemeester van Parijs, Anne Hidalgo. Het meest opvallende en spectaculaire is wel de glazen vloer op de verbouwde 1e verdieping. Vanaf 57 meter kijk je tussen je voeten door naar beneden. De reden van de investering, zowat € 30.000.000, is een beetje vreemd, maar begrijpelijk. Het bleek dat de 1e verdieping het minst van de drie verdiepingen werd bezocht en men hoopt dat de verbouwing hierin verandering brengt. Niet dan men heeft te klagen over het totaal aantal bezoekers per jaar op de Eiffeltoren (zo’n 7 miljoen per jaar), maar deze gaan het meest naar de hogere verdiepingen. Het volledig nieuwe Gustave Eiffel paviljoen werd herbouwd, maar ook werd de verdieping aangepast aan de huidige tijd. Toiletten worden nu doorgespoeld met regenwater, windmolens, zonnepanelen en LED-verlichting moet zorgen voor minder energieverbruik en de toerist kan informatie krijgen op touchscreens. Nieuwe winkeltjes en restaurantjes maken de 1e verdieping compleet en weer helemaal up-to-date voor de komende jaren. Wat ik persoonlijk noemenswaardig vind is dat de glazen verdieping ook toegankelijk is gemaakt voor minder valide bezoekers, een pluim voor de ontwerpers.
Parijs is één van de meest druk bezochte steden ter wereld. Daarom heeft parijsmijnstad in samenwerking met Tiqets een selectie gemaakt van de beste attracties van de stad. Met deze extra service heb je de mogelijkheid om een lange wachtrij te ontlopen. Onderschat dit niet, bij de ingang van het Louvre, Musée ‘d Orsay, Arc de Triomphe, Tour Montparnasse of bijvoorbeeld de Eiffeltoren staan meestal lange rijen met mensen te wachten voor de kassa.
Een uur tot anderhalf uur wachten is zeker bij de Eiffeltoren, met zo'n gemiddeld 20.000 bezoekers per dag, geen uitzondering. Met een kaartje van Tiqets krijg je in veel gevallen het toegangskaartje direct per mail toegestuurd (lees de beschrijving per attractie) of in de andere gevallen kun je het kaartje ophalen op een vooraf aangegeven adres, maar in beide gevallen loop je met een glimlach de wachtrij voorbij.
Tiqets heeft een aantal leuke attracties weten te combineren waarbij je onder andere de Eiffeltoren bezoekt. Of wil je van een lunch of diner genieten op de Eiffeltoren? Allemaal mogelijk.
Onze tip, bestel vooraf een kaartje bij Tiqets en je loopt zo langs alle wachtende mensen naar binnen.