Een 210 meter hoge ovale toren van glas en staal. Mooi???
Volgens de meeste Parijzenaars absoluut niet! Er wordt wel eens gezegd dat je het mooiste uitzicht over Parijs hebt vanaf Tour Montparnasse, want dan zie je hem niet staan. Waar een ieder het over eens is, dat het een knap staaltje van bouwtechniek is. Alleen al het glas wat hier is gebruikt, schrik niet, 39.000 m2. Alles staat op een fundering van 70 meter, heeft een totale vloeroppervlakte van 112.000 m2 en een gewicht van 130.000 ton! Overdag vinden 7.000 kantoormensen, op één van de 59 verdiepingen, hier hun werk. Een van de 25 supersnelle liften brengen de meer dan 600.00 toeristen per jaar in 38 seconden met een snelheid van 60 km/uur naar de 56e verdieping, waar zich een restaurant bevindt met een mooi uitzicht. Ook op deze verdieping is een expositie over de bouw van deze torenflat. De laatste 3 verdiepingen doe je per voet, op weg naar het openluchtterras op 210 meter hoogte dat één van de mooiste vergezichten biedt van heel Parijs. Mooier als van de Eiffeltoren? In ieder geval heb je het idee wat meer onder je voeten te hebben. De ‘open’ constructie van de Eiffeltoren is voor mensen met hoogtevrees een aparte ervaring. En vergeet niet het nadeel van de lange wachttijden en de dure prijzen van liften van de Eiffeltoren.
Wat cijfertjes:
• 210 meter hoog
• 112.000 m2 vloeroppervlakte
• 59 verdiepingen
• 130.000 ton aan gewicht
• 25 liften
• 7200 ramen
• 39.000 m2 glas
• 1306 treden, mocht je met de trap gaan
• 70 meter fundering
• meer dan 600 km electrische bedrading
• meer dan 600.00 toeristen per jaar
Begin 2011 was het dakterras even gesloten voor een grondige renovatie, maar is in juli weer geopend voor het publiek. Daar waar je vroeger in wind en regen stond is nu een geheel glazen wand met overkapping gemaakt. In de midden van het platform zijn uitschuifbare zonneschermen geplaatst. Of elke (flitsende) fotograaf de glazen panelen op prijs zal stellen, moet de toekomst uitwijzen.
Door schade en schande word je wijs, moeten ze ook in Parijs hebben gedacht. Vandaar dat de veiligheidsvoorzieningen veel strenger zijn dan de Eiffeltoren, waar al vele mensen zelfmoord hebben gepleegd, door simpelweg naar beneden te springen. Permanente bewaking en stalen hekken moeten dit hier verhinderen, en met succes. Weer beneden gekomen loop je over ondergronds winkelcentrum met een parkeergarage voor ca. 600 auto’s, wat tevens een waar paradijs is voor skating Paris.
Update 19-09-2017
de winnaar is bekend: New AOM, de drie Franse agentschappen Chartier-Dalix, Franklin Azzi en Hardel & Le Bihan, gaan de komende jaren de toren geheel onder handen nemen. De renovatie zal bestaan uit een nieuwe heldere gevel, er gaat iets met wind i.c.m. ventilatie gebeuren en veel groen en (hangende) tuinen. Het klusje is begroot op € 300 miljoen, dus zal uiteindelijk wel zo'n € 600 miljoen gaan kosten. Het werk start in 2019 en zal rond 2023, als de toren zijn 50e verjaardag viert, klaar zijn. Uiteraard allemaal net op tijd voor de Olympische Spelen van 2024 die in Parijs worden gehouden.