Vervoer van, naar en in Parijs

Boulevard PÉRIPHÉRIQUE

Parijs Boulevard Peripherique ParijsAls eerste de Périphérique, deze drukke rondweg om Parijs vormt een scheidingslijn tussen stad en voorsteden. Hoe vaak sta je hier niet vast, wordt je gek van de drukte en schrik je elke keer weer als er links én rechts motoren hard langs je heen knallen. Maar laten we blij zijn dat de Périphérique bestaat. Zonder deze rondweg om Parijs was het helemaal geen doen.
Een rondje Périphérique is 35 kilometer en een klein ongelukje zorgt meteen voor een dikke file. Een kleine tip, rijd nooit op de rechterbaan, deze is uitsluitend voor het verkeer dat van de op- en afrit gebruik gaat maken. Er zijn maar liefst 165 op- en afritten op de 35 kilometer, dus vandaar dat rechts meestal de afrit is. Het makkelijkst is om hier ‘s nachts te rijden, maar ja, je gaat meestal overdag naar Parijs. De aanleg van de Périphérique begon in 1958, waarbij men voornamelijk de oude fortificaties rond de stad Parijs volgde. Dit is nog te zien aan de namen van de op- en afritten die in vele gevallen overeenkomen met de oude toegangspoorten van de vroegere stadsmuur. Het laatste deel van de Périphérique werd geopend door president Pompidou op 25 april 1973.

Een inspiratie voor het idee van de Périphérique, maar dan per trein, was de Chemin de Fer de Petite Ceinture. 1850 werd er begonnen met de aanleg van een (ook) 35 km lange spoorlijn rondom Parijs. Het doel was om de grote stations van Parijs met elkaar te verbinden en mede daardoor de wegen te ontlasten van het vele goederenverkeer. In die dagen nog bestaande uit paard en wagen en dat allemaal door de smalle straten van de binnenstad. De, zeg maar ronde, cirkel rondom Parijs werd d.m.v. 29 stations met elkaar verbonden. Door deze opzet was de lijn ook zeer geschikt voor personenvervoer en eigenlijk zou je kunnen zeggen dat Petite Ceinture ook de voorloper was van het huidige metrosysteem.
Maar het was juist die metro die ervoor zorgde dat vanaf 1900 het aantal passagiers behoorlijk verminderde en wel zo drastisch dat er in 1934 werd besloten om de lijn, op een enkel stuk na, alleen nog maar te gebruiken voor goederenvervoer. Maar Parijs had er wel van geleerd. Zo worden tegenwoordig alle vrachtwagens uit de binnenstad geweerd. In het Garonor, een distributiecentrum, worden de vrachtwagens boven 7,5 ton omgeladen in kleinere auto´s. Alleen met een speciale vergunning mag men in de stad rijden.

PARKEREN in Parijs

Parijs parkeren in ParijsAls je dan eenmaal bent aangekomen in Parijs of bij je hotel, zorg voor een goede plek om je auto kwijt te raken. Onderstaande tips zijn gebaseerd op eigen ervaring, kan voor een ieder dus anders zijn.
In het hartje van Parijs zijn genoeg parkeergarages, maar op sommige plekken betaal je je werkelijk helemaal blauw. Totaal zijn er in geheel Parijs meer dan 800.000 parkeerplaatsen, maar niet allemaal voor de toeristen geschikt. Een gemakkelijke optie is om een parkeergarage te zoeken in de buurt van de Périphérique, om vandaar met het openbaar vervoer verder te reizen naar je hotel. Een andere mogelijkheid is om te parkeren in de parking van het hotel. Heb je een wat grotere auto, vraag vooraf bij het hotel of jouw type auto naar binnen kan. Zet in ieder geval nooit je auto op straat, ondanks dat ik mensen genoeg ken die nog nooit geen problemen hebben gehad. Buiten diefstal om is het parkeerbeleid van de Parijzenaar echt op basis van…… boem…… ho! En met een beetje pech sta je klemvast.

★ Zelf parkeer ik meestal bij Parking Paris 13 vlakbij Place ‘d Italie. Normale parkeerplaatsen, bewaakt en een goedkoop weekendtarief.
★ Ook een goedkoop alternatief zijn de parkeergarages in Puteaux.
★ Een uitgebreid netwerk met parkeerplaatsen in Parijs is Vinci Park.
★ Een interactief kaartje van Parijs met parkeerplaatsen vind je hier.
★ …..Of boek gewoon een hotel met een parkeergarage. Twee gemakkelijk te bereiken en prima hotels worden hier beschreven.

 

METRO - Métropolitain Paris

Parijs metro informatieEen prima, snel en goedkoop vervoermiddel in Parijs met 4,5 miljoen(!) klanten per dag. Het zeer uitgebreide netwerk heeft 16 lijnen met 301 stations en een totale lengte van 215 kilometer. Een zeer veel gebruikt vervoermiddel, met meer dan 1350 miljoen(!) ritten per jaar.
De metro rijdt van 5.00 uur ‘s ochtends tot 1.00 uur ‘s nachts. In het weekend rijdt de metro tot circa 2.00 uur ‘s nachts. Ook in de metro hebben ze een spits, extra druk is het op werkdagen van 07.00 – 09.00 uur en tussen 16.00 en 19.00 uur.
Binnen de Phériphérique kun je een kaartje kopen voor zone 1-2. Goedkoper is een ‘carnet’ te kopen, dat zijn 10 kaartjes tegen een goedkoper tarief. De kaartjes zijn een enkele reis, maar zolang je niet door de klapdeurtjes naar de uitgang gaat, kun je onbeperkt overstappen.

★ Voor de iPhone en Android is er een handige App, die zonder WiFi of internetverbinding perfect elke route uitrekent, hier te vinden.
★ Een Nederlandstalige handleiding van de metro is hier te vinden.
★ Een interactief overzicht van de lijnen en stations vind je hier.
★ Voor de meest actuele prijzen kun je het beste op de site van vervoersmaatschappij RATP kijken.

Let op! Zakkenrollers……

Waar het druk is (en uiteraard niet alleen in Parijs) slaan ze toe. Vaak georganiseerd en helaas steeds vaker door kleine kinderen. Te triest voorden, maar het gebeurt en één van hun geliefde locaties is een drukke metro. Vooral in de spits sta je opeengestapeld, wordt er geduwd in de overvolle metro en de dief is gevlogen voordat je er erg in hebt. Hieronder een aantal tips die uiteraard geen garantie geven, maar misschien de ellende voorkomen.

  • Indien mogelijk ga niet dicht bij de treindeuren staan. Op het moment dat de treindeuren dichtgaan klinkt er een zoemer. Als op dat moment de dief snel iets steelt en op het moment van de zoemer uit de trein springt kun je alleen nog maar zwaaien naar de dief én je spulletjes.
  • Ga niet lekker liggen slapen in metro, geef je ogen de kost en niet de rust.
  • Soms wordt er iets in scène gezet, een ruzie of heftige discussie, of er valt iemand flauw. Hier moet je goed oppassen. Een helpende hand wordt soms verkeerd beloont.
  • Een veelvoorkomende truc is dat dieven iets laten vallen. Op het moment dat je helpt oprapen is een ander bezig jou te bestelen.
  • Lijn 9 staat helaas bovenaan in de lijst met ‘verkeerde’ passagiers, maar het is en blijft een zeer kleine groep.
  • Het plein bij Trocadero, waar iedereen zich staat te vergapen aan de Eiffeltoren, is een geliefde locatie van zakkenrollers.
  • Als er gegild wordt “Houd de dief!” of iets van die strekking, gaan mensen (logisch) direct voelen op de plek waar hun waardevolle spullen zitten. De werkelijke dief weet nu precies waar hij moet zijn.
  • Een gordel onder je kleding maakt het de dief een behoorlijk stuk moeilijker.

Maar de belangrijkste tip van alles, let gewoon goed op, doe normaal, wordt niet panisch of paranoïde, maar geniet van Parijs en de metro is en blijft een perfect vervoersmiddel.

 

RER - Réseau Express Rrégional

parijsmijnstad | RER informatie ParijsLijkt op de metro, maar is de treindienst van en naar de voorsteden. De RER-treinen rijden gedeeltelijk ondergronds en gedeeltelijk bovengronds. De RER is de beste manier om vanuit het centrum van Parijs naar bijvoorbeeld Disneyland of vliegveld Charles de Gaulle te komen. De vijf lijnen (A, B, C, D en E) van de Réseau Express Régional (RER) doorkruisen Parijs en het Ile-de-France gedurende dezelfde tijden als de metro. Zolang je binnen de Phériphérique blijft zul je weinig of geen gebruik maken van de RER.

★ Voor de meest actuele prijzen kun je het beste op de site van vervoersmaatschappij RATP kijken.

Met de rolstoel in Parijs 

parijsmijnstad | met de rolstoel in ParijsTja, een grote stad bezoeken in een rolstoel. Ondanks dat er de laatste jaren veel is verbeterd, mede dankzij het in 2001 opgezette plan Tourisme & Handicaps, is het nog lang niet wat je zou willen. Ik wou dat ik anders kon zeggen, maar helaas.

De metro geeft behoorlijk wat problemen. De meeste treinen zijn niet geschikt voor een rolstoel en vaak is er geen lift. Een uitzondering hierop is de gehele metrolijn 14, de RER lijnen A en B en de lift naar de Sacré Coeur. Een PDF met veel informatie kun je hier vinden.

Met de bus gaat gelukkig veel beter. Dankzij de lage instap kun je de met de bus zowat overal komen met een rolstoel in Parijs. Er zijn een paar uitzonderingen die hier staan vermeld, samen met een plattegrond van de maar liefst 60 buslijnen.

Er is een speciaal taxivervoer van de maatschappijen G7 Horizon en PMR. De prijzen zijn gelijk aan ‘normaal’ taxivervoer. Hier kun je internetsites en telefoonnummers vinden. 

Bij de monumenten die ik op de site beschrijf zie je vaak kleine icoontjes van een rolstoel. De rode zijn mijn inziens niet interessant om binnen (of op) te bezoeken, uiteraard wel aan de buitenkant te bewonderen en dat kan al prachtig zijn. De groene icoontjes geven aan dat er aan rolstoelgebruikers is gedacht. Er veranderd met regelmaat iets in Parijs, dus kijk voor alle zekerheid zelf ook nog even op de site van het monument zelf.

Zo kun je bijvoorbeeld wél op de tweede verdieping komen van de Eiffeltoren, maar niet op het platte dak van de Arc de Triomphe. Eiffeltoren heeft een groen icoontje, Arc de Triomphe dus niet. Vanaf de buitenkant zijn ze uiteraard prachtig te bekijken.
Er bestaat ook een speciale kaart, ‘carte d’invalidité’, voor het bezichtigen van musea en bezienswaardigheden. Voor meer informatie over de kaart kun je hier meer info vinden.

Er zijn uiteraard een aantal hotels die rolstoelvriendelijk zijn, maar de keuze is natuurlijk beperkter. Moet eerlijk bekennen dat ik er nog nooit heb geslapen, maar Holiday Inn Paris Gare Montparnasse schijnt een goede naam te hebben.

 

TAXI Parisien

parijsmijnstad | taxi in ParijsEen taxi bemachtigen in Parijs is eigenlijk een sport. Er zijn er 17.200, maar probeer er maar eens eentje te veroveren. Je kunt proberen een taxi op straat aanhouden. Een taxi is vrij als de letters van het bord Taxi verlicht zijn. Lukt dit niet kun je op zoek gaan naar speciale taxistandplaatsen om daar te wachten of via een knop een taxi op te roepen. De tarieven zijn iets goedkoper dan in Nederland, maar er wordt wel een kleine fooi van je verwacht. Er zijn dag- avond- en nachttarieven en voor bagage moet je vaak extra betalen. In de basis zijn er afspraken gemaakt tussen de onderlinge taxibedrijven en hanteren ze allemaal dezelfde prijzen.

★ Meer info over Taxi Parisien kun je hier vinden.
★ Meer info over taxi standplaatsen per arrondissement kun je hier vinden.

BATOBUS Paris

parijsmijnstad | informatie Batobus ParijsDe Batobus is een soort bus, maar dan over het water van de Seine.
parijsmijnstad | informatie Batobus Parijs

De boot legt aan op 8 verschillende lokaties aan de seinekade. Je bent dan in de buurt van Eiffeltoren, Musée d’Orsay, Champs Elysées, St. Germain des Prés, Louvre, Notre Dame, Hotel de Ville of het Jardin de Plants. Je kunt dan later weer de tocht hervatten, desnoods op een ander station, want het kaartje is de hele dag geldig. Is zeker met kinderen erg leuk om te doen.

LET OP! De Batobus vaart van begin februari tot eind november, dus de echte wintermaanden niet.

★ Voor de meest actuele prijzen kun je het beste op de site van BatoBus kijken.

 

Op de FIETS in Parijs

Fiets huren bij Vélib, je eigen fiets meenemen of gewoon een compleet verzorgde fietstour met Nederlandstalige gids.

Er is de laatste jaren veel veranderd betreffende de fietscultuur in Parijs. Er zijn honderden kilometers fietspaden aangelegd en op zondag zijn sommige wegen autovrij. Daarbij is de fiets in veel gevallen sneller als de auto, bus of zelfs de metro.

BajaBikesZelf heb ik een behoorlijk aantal ‘verzorgde’ fietstochten met gids gemaakt met verschillende aanbieders. Waren het er enkele jaren geleden nog enkele bedrijven, tegenwoordig is het aanbod groot. Onderling is er toch nog wel wat verschil. Eén van de grootste en betere organisaties is Baja Bikes. Deze organisatie verzorgt in tal van wereldsteden verzorgde fietstochten met gids. Zo ook natuurlijk in Parijs en met een Nederlandstalige gids. Ontdek in een paar uur meer dan normaal in een paar dagen en uiteraard wordt er onderweg voldoende gestopt voor het nemen van prachtige foto’s. Voor meer info, klik hier.

★ Maar de allermooiste manier van Parijs verkennen is wandelen. Een pagina met uitgestippelde wandelingen vind je hier.

 

→  Ga naar home